تبلیغات
گردشگری - بررسی انگیزه ­های مشارکت زنان روستایی در گردشگری
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : مهدیه قاسمی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گردشگری
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM


(مطالعه موردی روستای شیب ­دراز قشم)


 

خلاصه

اگرچه پژوهش­ های بسیاری برای بررسی انگیزه­ ی مسافران از مسافرت به مقاصد گردشگری صورت گرفته است، اما شمار اندکی از پژوهش­ ها به بررسی اهداف جوامع محلی برای مشارکت در صنعت گردشگری می­ پردازند. با توجه به اینکه در جوامع روستایی زنان بیش از مردان در مشاغل مرتبط با گردشگری مشغول کار هستند و همچنین زنان به عنوان نیمی از جامعه ­ی انسانی به حاشیه­ رانده شده­ اند، پژوهش حاضر به بررسی انگیزه­ های زنان پیرامون مشارکت در گردشگری روستایی می ­پردازد. داده­ های پژوهش حاضر که از نوع پژوهش­ های توصیفی پیمایشی است، با استفاده از پرسشنامه­ ی محقق ­ساخته از 70 تن از زنان روستای شیب­ دراز قشم جمع­ آوری شده است. نتایج این پژوهش نشان داد مهمترین انگیزه­ ی زنان به ترتیب کسب درآمد، آشنایی با گردشگران، کمک به توسعه­ ی محل سکونت، یافتن شغل و یادگیری از گردشگران بوده است.

 

 

واژگان کلیدی: توریسم، توسعه انسانی، جنسیت.



 

 

 

مقدمه

تا به حال پژوهش­های زیادی بر روی انگیزه ­ی مسافران از سفر به یک مقصد گردشگری صورت پذیرفته است، چرا که شناخت انگیزه­های مسافران برای برنامه ­ریزان یک مقصد گردشگری که به دنبال جذب هرچه بیشتر گردشگران به مقصد مورد نظر خود هستند فهم بهتری ارائه می­ دهد و برای طراحی برنامه­ های مؤثرتر توسعه، راهنمایی ارزنده ­ای به شمار می­ رود. با شناخت انگیزه ­های جامعه­ ی محلی، می­توان از خواسته­ ها و نیازهای آنان آگاه شد و برای جلب رضایت آنان تلاش کرد. زنان حدود 66 درصد نیروی کار را در صنعت گردشگری تشکیل می ­دهند اما در مقابل کمتر از 5 درصد درآمد آن­ها نصیب گردشگری می­ شود (مهدوی­نیا، 1391: 10). مشارکت زنان در صنعت گردشگری به خصوص در کشورهای در حال توسعه یک روند رو به افزایش جهانی است. بنابراین، صنعت گردشگری، صنعتی مهم برای زنان به شمار می­رود. ماهیت مشارکت در صنعت گردشگری برای زنان و مردان متفاوت است. و این امر فرصت مناسبی برای توسعه­ ی مشارکت زنان در اجتماع به شمار می­رود. از این رو بررسی انگیزه­ ی آنان در مشارکت، به توسعه­ ی انسانی نیمی از افراد جامعه که فرصت کمتری برای رشد داشته ­اند، از اهمیت فزاینده­ ای برخوردار است. در این میان مشارکت زنان روستایی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که فعالیت­ های آنان در راستای فعالیت­ های توسعه ­ی پایدار روستا می ­باشد. به طور کلی مشارکت زنان در فعالیت­ های اکوتوریستی می­ تواند منجر به بهبود مدیریت زیست محیطی منطقه شود. از طرف دیگر اصولاً گردشگری یک نوع فعالیت خدماتی است. نحوه رفتار کارکنانی که در تأسیسات گردشگری فعالیت دارند برای موفق شدن مقصد گردشگری نقش حیاتی و سر نوشت ­ساز دارد و شناخت انگیزه­ ی نیروی انسانی شاغل به فهم چگونگی رضایت آن­ها و تلاش برای افزایش مشارکت آنان کمک می­کند. شیب­دراز، روستایی درجزیره­ ی قشم است که به واسطه­ ی پروژه­ ی حفاظت از لاک­پشت پوزه­عقابی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این روستا در 50 کیلومتری ساحل جنوبی جزیره­ ی قشم در مجاورت جزیره­ ی هنگام واقع است (آذری، 1385: 8). پژوهش حاضر سعی دارد تا به فهم انگیزه ­ی زنان روستای شیب­دراز از مشارکت در گردشگری بپردازد تا برنامه­ریزان را در رسیدن به اهداف توسعه ­ی انسانی نزدیک کند.

مبانی نظری

مشارکت

اقدام به هرکاری ازجمله مشارکت در فعالیت ­های گردشگری تابعی از انگیزه ­هایی است که از رؤیاها و خواسته ­های افراد سرچشمه می­گیرد. این رؤیاها و خواسته­ ها که بر تصمیم جوامع محلی برای مشارکت در گردشگری، مخالفت با توسعه ­ی آن در منطقه و بی­ تفاوتی آنان نسبت به این موضوع اثرگذار است خود می­تواند متأثر از دیگر عوامل اجتماعی، اقتصادی یا متغیرهای زمینه­ ای مانند تحصیلات و سن و متغیرهای دیگری از این نوع باشد. حال بسته به شرایط محیطی و نوع گردشگری که در منطقه­ای توسعه پیدا می­کند و نوع گرشگرانی که به منطقه می­ آیند تأثیر این متغیرها افزایش یا کاهش می­ یابد. مشارکت را می­توان میزان دخالت اعضای نظام اجتماعی در افزایش درک و توان آنان در پاسخگویی به طرح­های توسعه و تشویق ابتکارات محلی یا فرایندی دانست که موجبات رشد وتوانایی اساسی بشر از جمله شأن و منزلت انسانی، باروری نیروی تصمیم­گیری و عمل سنجیده و اندیشه او را فراهم می­سازد.

اگرچه گزارش­های رسمی بنگاه­های مرتبط بین ­المللی نشان از نقش 60 الی 70 درصدی زنان در برنامه ­های گردشگری دارد، اما همین گزارش­ها بر این نکته اشاره دارند که سهم زنان از عواید حاصل از گردشگری در مقایسه با مردان ناچیز است. از این رو دست­یابی به پایداری در توسعه­ی فعالیت ­های مرتبط با گردشگری در گرو توجه به روابط جنسیتی و نقش­های جنسیتی در قالب برنامه­ های توسعه ­ی گردشگری است (رادرفورد، 2006)

مفهوم مشارکت به ارزش­های بنیادی سهیم کردن مردم در قدرت و اختیار و راه دادن مردم در نظارت بر سرنوشت خویش و گشودن فرصت­های پیشرفت بر روی مردم (رده­ های پائین جامعه) استوار است. بنابراین، مشارکت فرایندی اجتماعی، عمومی، یکپارچه، چندگانه، چند بعدی و چند فرهنگی است که هدف آن کشاندن همه مردم به ایفای نقش در همه مراحل توسعه است. پس اولین قدم در امر پیشرفت و توسعه جامعه برانگیختن حس همکاری و مشارکت شهروندان آن جامعه، استان، شهر و روستا می­باشد. شناخت و درک انگیزه­ ی جامعه­ ی محلی می­تواند هدای ت­کننده­ ی برنامه­ ریزان طرح­های توسعه ­ای و حفاظتی برای افزایش مشارکت و درگیرکردن جامعه­ی محلی در فعالیت­های گردشگری باشد.

دست­یابی به اهداف توسعه ­ی روستایی، بدون نهادینه کردن مشارکت روستاییان در فرایند توسعه­ی روستایی امری محال به نظر می­رسد. در سال­های اخیر به ویژه از اوایل دهه­ ی نود، رویکردهای مشارکتی به توسعه، مورد توجه زیادی قرار گرفته است و اهمیت مشارکت، هم به عنوان یک وسیله و هم به عنوان یکی از اهداف توسعه تأکید شده است. از سوی دیگر دست­یابی به توسعه­ ی پایدار بدون مشارکت فعال زنان در تمامی عرصه ­ها اعم از خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی امکان پذیر نیست. بررسی تجارب جهانی نشان می­دهد که به منظور موفقیت در برنامه­ های کشاورزی و توسعه­ی پایدار، باید زنان را در فرایند توسعه در تمام مراحل مشارکت داد (زرافشانی، خالدی و غنیان، 1388: 107). مطالعات متعدد نشان از تأثیر ویژگی­های فردی از جمله جنسیت بر میزان و نوع مشارکت در برنامه­ های مرتبط با گردشگری دارد. نتایج مطالعه­ا ی کیفی در روستاهای جاوای غربی اندونزی نشان می­دهد که در اثر توسعه­ ی سریع گردشگری، تغییر معناداری در دینامیک جامعه ایجاد شده است. اگرچه این تغییرات برای مردم محلی تنها در زمینه­ های اقتصادی و اجتماعی قابل درک است، نتایج نشان می­دهد که گردشگری لزوماً تمامی اقشار و طبقات یک جامعه را به طور یکسان تحت تأثیر قرار نمی ­دهد. همچنین نتایج نشان می­دهد که توسعه­ ی گردشگری در نواحی روستایی اندونزی، علاوه بر بهبود کیفیت زندگی روستاییان، نقش­های جنسیتی و روابط جنسیتی را به خصوص در میان اقشار پایین ­تر اجتماع بیشتر تحت تأثیر قرار داده است (غنیان و همکاران، 1389: 98). موفقیت گردشگری بستگی به میل و مشارکت افراد جامعه­ی محلی دارد، زیرا آن­ها قسمتی از محصول گردشگری هستند. همچنین اگر توسعه­ ی گردشگری و برنامه ­ریزی با ظرفیت­ها و تمایلات جامعه محلی هماهنگ نباشد، ممکن است به پتانسیل­های گردشگری آسیب بزند (ون بروگل، 2013: 12).

بسیاری از محققان بر این باورند که جامعه­ ی محلی، بیشترین بهره را از اکوتوریسم می­برند. اکوتوریسم فقط در صورتی موفق قلمداد می­شود که جامعه­ ی محلی تا حدی بر آن کنترل داشته باشد و مزایای حاصل از آن به صورت مساوی تسهیم شود. مثال­هایی اندک از گردشگری جامعه­ محور وجود دارد که در آن­ها مدیریت و طرح­های کسب و کار توسط افرادی خارج از جامعه­ی محلی انجام شود (جونز، 2005: 304). جامعه­ ی محلی انتظار دارد که در فعالیت­های گردشگری مشارکت کند. هدف گردشگری باید این باشد که افراد، سازمان­ها و جامعه، توانایی خود را برای مشارکت در توسعه­ ی گردشگری در منطقه­ی خود به اثبات برسانند. توسعه­ ی گردشگری بدون یک رهبر در جامعه و مشارکت تمام افراد موفق نخواهد بود (سوتاوا، 2012 : 417). مشارکت جامعه­ ی محلی به دو جنبه ­ی عوام­گ را و نخبه­ گرا تقسیم می­ شود. رویکرد عوام­ گرایی، رویکردی مردم ­گرا و پائین به بالا دارد که جامعه­ ی محلی را در مراحل برنامه ­ریزی و تصمیم ­گیری مشارکت می­ دهد. عوام­ گرایان به قابلیت­های جامعه­ ی محلی برای مدیریت پروژه­های خودشان وقتی آموزش­های لازم را دریافت می­کنند، اعتقاد دارند. جامعه­ی محلی، هم حق مشارکت در برنامه­ریزی و اجرای پروژه­های توریستی در مقصد را دارد و هم اینکه این مشارکت، یک ضرورت است، زیرا مردم محلی باید با تأثیرات دائمی زیست محیطی و فرهنگی آن زندگی کنند. مشارکت جامعه­ی محلی تضمین می­کند که صدای مردم محلی در مراحل طراحی، اجرا و توسعه­ ی پروژه­ های گردشگری شنیده شود. (اشون، 2010: 50).

 

انگیزه

در مطالعات فراغت و گردشگری، "انگیزه" همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. انگیزه به صورت وضعیت درونی فرد تعریف شده که او را به سمت برآورده کردن یک نیاز سـوق می­دهد و یک نیاز به صـورت فقدان چیزی و یا تفاوت بین وضعیت ایـــده­ آل و واقـعـی فــرد، تعریف مـی­شـود (ابراهیم زاده و ولاشجردی فراهانی، 1391: 2). انگیزه به نیازها و خواسته­های زیستی - روانی مربوط است كه شامل نیروهایی جدایی ناپذیر است كه برمی­انگیزاند، هدایت می­كند و رفتار و فعالیت فرد را یكپارچه می­سازد (جاروندی و فرقانی، 1388: 136). سه عنصر اصلی و تأثیرگذار بر انگیزه­ ی افراد برای مشارکت در برنامه­ های گردشگری روستایی را مک گی و همکاران(2007) استقلال­ طلبی، مشارکت مدنی و تنوع تولیدات بیان می­ کنند. مشارکت با انگیزه­ ی استقلال­ طلبی که شامل مواردی همچون کم­ توجهی برنامه­ های دولت به کشاورزی، نوسان در درآمد کشاورزی، ایجاد اشتغال برای خود و خانواده و کسب درآمد از منبعی غیر از کشاورزی است. مشارکت با انگیزه­ ی مشارکت مدنی که خود شامل ارتباط و آشنایی با گردشگران، احساس نیاز به بازار مرتبط با گردشگری، آموزش و یادگیری از گردشگران و مشاهده­ی موفقیت افراد شاغل در بخش گردشگری است. مشارکت با انگیزه­ی تنوع بخشی به تولیدات که شامل دو بخش استفاده­ ی کامل از منابع موجود در سطح منطقه و استفاده از تسهیلات مالی بخش گردشگری است (غنیان و همکاران، 1389: 98).

 

گردشگری در مناطق روستایی

مردم مناطق روستایی، عمدتاً زندگی و جامعه ­ی خود را با منابع طبیعی در دسترس منطقه ساخته ­اند. امروزه، جوامع روستایی به مناطق غیر شهری که در بیرون از جوامع شهری هستند اطلاق می­ شود که فرهنگ، زبان و تاریخشان در صنایع سنتی مانند کشاورزی نمایان می­شود. جوامع روستایی به خصوص در سی سال اخیر با کاهش استفاده از دانش سنتی خود در صنایع رو به رو بوده­ اند. آن­ها برای متنوع کردن فعالیت­های اقتصادی خود استراتژی­ های جدید اقتصادی را بر پایه­ی منابع فرهنگی و طبیعی خود در پیش گرفتند. گردشگری به عنوان ابزاری برای توسعه­ی اقتصادی و منبع مؤثر درآمد و اشتغال در این بین شناخته شد. روستاها پتانسل زیادی برای جذب گردشگران دارند. گردشگری یک استراتژی توسعه­ ی اقتصادی غیرسنتی برای کارآفرینی در گردشگری است (لاتکووا و وگت، 2012: 51). یکی از راه­ های رسیدن به مزیت رقابتی در مقاصد گردشگری، برقرار ساختن گردشگری روستایی در آن مقاصد است، علاوه بر آن گردشگری روستایی، پتانسیل­ها و مزایای زیادی نیز دارد (رید، ازودوجی و پروبستل­حیدر، 2014: 103). مناطق روستایی با چالش­ه ای متعددی مثل فقر، اشتغال، بهداشت و مسائل زیست­ محیطی مواجه ­اند. این مسئله باعث شده کارشناسان، گردشگری روستایی را راهبردی برای تقلیل این مسائل معرفی کنند. گردشگری روستایی می­تواند سبب ایجاد شغل، تقاضای فزاینده برای صنایع دستی و محصولات کشاورزی شده و از جمعیت مهاجران روستا به شهر بکاهد (قبادی و همکاران، 1390: 72). از دیگر آثار اولیه­ ی گردشگری روستایی، می­توان به ایجاد فرصت­ های کارآفرینانه در محیط روستاها اشاره کرد (رضوانی، جعفری مقدم و رحیم­اف، 1391: 153).

  

روش تحقیق

این تحقیق از نظر ماهیت از نوع پژوهش ­های کمی محسوب می­شود، از نظر هدف از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است و جامعه­ ی آماری پژوهش را زنان روستایی در رده ­ی سنی 18 تا 70 سال در روستای شیب­دراز قشم تشکیل داده­ اند. حوزه­ ی جغرافیایی این تحقیق، روستای شیب­دراز قشم می­باشد. مردم این روستا فقط مردان- تا قبل از توسعه­ ی اکوتوریسم در آن، به فعالیت­های بازرگانی بین عمان و جزیره­ی قشم مشغول بودند. اما پس از توسعه­ی اکوتوریسم در این منطقه، زنان اقدام به فروش صنایع دستی، غذا و اجاره­ ی خانه­ های محلی به بازدیدکنندگان کردند. حجم نمونه ­ی زنان روستایی با استفاده از جدول مورگان و کرجسی (1970) 70 نفر تعیین شد. و نمونه­ گیری به روش تصادفی ساده انجام گردید. ابزار جمع­ آوری اطلاعات پرسش­نامه بود. در این پرسشنامه ­ی محقق ساخته، سئوالاتی راجع به دلایل مشارکت زنان در گردشگری طراحی شد. داده ­ها با استفاده از نرم­افزار 19.SPSS تجزیه و تحلیل شد.


 انگیطه طنان جامعه محلی از مشارکت در گردشگریانگیزه زنان از مشارکت در گردشگری

بحث و نتیجه ­گیری

به منظور بررسی انگیزه­ ی زنان جامعه­ ی محلی در مشارکت در گردشگری روستا، 13 طبقه در نظر گرفته شد. جدول شماره یک چگونگی توزیع انگیزه ­ها را در این طبقات بر حسب فراوانی و درصد نشان می­ دهد. همانگونه که ملاحظه می­ شود 23 نفر از پاسخ­گویان با انگیزه­ ی کسب درآمد در گردشگری مشارکت داشته­ اند که 86/32 درصد از پاسخ­گویان را تشکیل می­دهند. پس از آن انگیزه­ ی آشنایی با گردشگران با 43/11 درصد از پاسخگویان و فراوانی 8 نفر بیشترین فراوانی را در میان انگیزه­ها کسب نموده است. هدف کمک به توسعه­ی محل سکونت با 10 درصد پس از کسب درآمد بیشترین انگیزه­ ی زنان از مشارکت در توسعه­ ی گردشگری بوده است. پس از آن نیز یافتن شغل با 57/8 درصد انگیزه­ ی زنان را برای مشارکت در گردشگری افزایش داده است، چرا که در جوامع سنتی مانند روستای شیب­دراز زنان نمی­توانند در هر شغلی وارد شوند و مشاغلی مانند فروش صنایع دستی و اجاره ­ی اقامتگاه در محل سکونت فرصت خوبی برای کسب درآمد و داشتن شغل برای آن­هاست. یک دلیل قرار داشتن انگیزه­ ی کسب درآمد و اشتغال­زایی در رأس انگیزه­­ های مشارکت در گردشگری میان زنان جامعه­ ی محلی، قرار گرفتن آنان در طبقات مختلفی از سلسله مراتب نیازها نسبت به مردان می­ باشد.

برای افزایش مشارکت زنان روستایی در گردشگری که سبب افزایش اشتغال و درآمد و در نتیجه حصول به اهداف توسعه­ ی انسانی در روستاها می­گردد پیشنهادهای زیر ارائه می­شود:

- عرضه­ ی وام­های کم­ بهره برای زنان روستایی که می­خواهند مسکن خود را در اختیار اکوتوریست­ها قرار دهند تا خانه­ ی خود را مستحکم­تر سازند و بهبود کیفیت این خانه­ های روستایی به صورتی که برای گردشگران بین­ المللی مناسب باشد و به تصویر مثبت روستا کمک کنند.

- آموزش­های گردشگری دوره­ ای بیشتری به زنان روستایی داده شود.

- فراهم کردن سمینارها و مشوق­های آموزشی بیشتر برای علاقه­مند کردن زنان به عضویت در فعالیت­های گردشگری.

- ایجاد تشکل­های محلی با حضور و مشارکت بیشتر زنان که می­تواند فرصتی برای حضور بیشتر زنان در جامعه فراهم کند. از جمله­ ی این تشکل­ها، تعاونی است. تعاونی­ها در راه ­اندازی بنگاه­هایی مانند رستوران و مغازه­های فروش صنایع دستی مناسب است. از جمله اثرات اقتصادی این تعاونی­ها این است که زنانی که تمایل به کار در بخش­های اقتصادی دارند را جذب می­کند و با اشتغالزایی برای آنان به درآمدزایی و استقلال مالی آن­ها کمک می­نماید.








نوع مطلب : مقاله های گردشگری، 
برچسب ها : اکوتوریسم، زنان، گردشگری، مشارکت، جامعه محلی، انگیزه،
لینک های مرتبط :


شنبه 13 آبان 1396 06:44 ب.ظ
سلام با استفاده از وردپرس برای پلت فرم وبلاگ شما؟ من به وبلاگ جدید هستم
اما من سعی می کنم شروع و راه اندازی کنم
خودت آیا شما نیاز به مهارت های برنامه نویسی برای ایجاد وبلاگ خود دارید؟

هر گونه کمک بسیار قدردانی خواهد شد
چهارشنبه 10 آبان 1396 10:08 ب.ظ
این واقعا توجه است، شما بیش از حد حرفه ای هستید
وبلاگ نویس من به فید شما پیوستم و به دنبال بیشتر پست های باشکوه خود هستم.
همچنین، وب سایت شما را در شبکه های اجتماعی من به اشتراک گذاشته ام
سه شنبه 9 آبان 1396 03:56 ب.ظ
شما مطمئنا می توانید مهارت های خود را در کار شما نوشتن ببینید.
جهان امیدوار است حتی نویسندگان پرشور تر مانند شما که نترسند
ذکر کنید که چگونه اعتقاد دارند در همه لحظات پیرو قلب خود باش.
دوشنبه 8 آبان 1396 03:30 ق.ظ
ما یک گروه از داوطلبان هستیم و یک طرح جدید با نام تجاری جدید در جامعهمان باز میکنیم.

وب سایت شما با اطلاعات مفید برای کار به ما ارائه داد. شما یک کار چشمگیر انجام داده اید
و کل محله ما برای شما سپاسگزار خواهد بود.
دوشنبه 8 آبان 1396 03:03 ق.ظ
یک سهم قابل توجه! من فقط این را به یک دوست فرستادم که این کار را انجام داده بود.

و در واقع من به خاطر این واقعیت که من کشف کردم ناهار را خریدم
آن را برای او... لول بنابراین اجازه بدهید من این را اصلاح کنم.... با تشکر از شما برای غذا!!
اما آره، برای صرف چند وقت برای بحث در مورد این موضوع اینجا در وب سایت شما.
شنبه 29 مهر 1396 07:17 ب.ظ
بیشتر بنویسید، این همه چیزی است که باید بگویم. به معنای واقعی کلمه، به نظر میرسد که شما بر روی ویدیو تکیه کنید تا ذهن شما را به خود جلب کند.
شما قطعا می دانید که در مورد چه صحبت می کنید، چرا هوش خود را از بین می برید
فقط در هنگام ارسال فیلم ها به وبلاگ خود، زمانی که شما
می تواند به ما چیزی آموزنده برای خواندن بدهد؟
چهارشنبه 19 مهر 1396 08:36 ب.ظ
آیا شما فکر می کنید اگر من چند پست خود را به عنوان طولانی نقل قول
من اعتبار و منابع را به وب سایت شما ارائه می دهم؟
وبسایت من در همان زمینه مورد علاقه است به عنوان شما و کاربران من واقعا از برخی از اطلاعاتی که در اینجا ارائه می کنید بهره مند خواهید شد.
لطفا اجازه دهید من این را با شما بسازم. با تشکر!
شنبه 18 شهریور 1396 04:16 ق.ظ
سلام، من فکر می کنم وبلاگ شما ممکن است مشکلات سازگاری مرورگر اینترنت داشته باشد.
هر وقت که به وبلاگ شما در Safari نگاه می کنم، به نظر می رسد خوب است
اگر باز در I.E.، آن را به برخی از مسائل همپوشانی.
من فقط می خواستم به شما یک سر سریع سر بزنم! جدا از آن،
وب سایت فوق العاده!
شنبه 18 شهریور 1396 03:05 ق.ظ
That is a very good tip particularly to those new to the
blogosphere. Simple but very precise info… Thank you for sharing this one.
A must read post!
جمعه 17 شهریور 1396 09:55 ب.ظ
وبسایت خوب شما در اینجا.. سخت است که نوشتن با کیفیت بالا مانند خودتان امروزه.
من به طور جدی از افرادی مانند شما قدردانی می کنم! مراقب باش!!
جمعه 17 شهریور 1396 05:32 ب.ظ
نقاط عطف در مجموع، شما فقط یک خواننده جدید املا را به دست آوردید.
چه چیزی ممکن است شما را در رابطه با انتشار شما که شما ساخته شده نشان می دهد
چند روز گذشته؟ هر مثبت؟
سه شنبه 14 شهریور 1396 11:34 ق.ظ
Hello there! This post could not be written much better!
Reading through this article reminds me of my previous roommate!

He continually kept preaching about this. I am going to
forward this post to him. Fairly certain he will have a great read.
Thanks for sharing!
چهارشنبه 18 مرداد 1396 09:07 ق.ظ
Hello! I could have sworn I've been to this website
before but after reading through some of the post I realized
it's new to me. Anyways, I'm definitely happy I found it and I'll be bookmarking and checking back often!
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:53 ق.ظ
WOW just what I was searching for. Came here by searching for بررسی
پنجشنبه 12 مرداد 1396 08:44 ب.ظ
Hi, i feel that i noticed you visited my weblog so i came to go back the choose?.I'm trying to in finding issues
to enhance my web site!I assume its good enough to
make use of a few of your ideas!!
شنبه 7 مرداد 1396 07:11 ب.ظ
Highly descriptive blog, I liked that bit. Will there be a part 2?
جمعه 16 تیر 1396 06:12 ب.ظ
Have you ever considered creating an ebook or guest authoring on other websites?
I have a blog centered on the same information you discuss and would really like to
have you share some stories/information. I know my audience
would enjoy your work. If you are even remotely interested, feel
free to send me an e-mail.
دوشنبه 5 تیر 1396 03:40 ق.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین در آغاز آیا نه نشستن درست با من پس از برخی
از زمان. جایی درون جملات شما قادر به من مؤمن اما تنها برای
while. من این مشکل خود را با جهش در منطق و یک ممکن است را سادگی به کمک
پر کسانی که معافیت. در این رویداد شما که می
توانید انجام من را بدون شک بود در گم.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 05:31 ق.ظ
core از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین در
آیا نه نشستن بسیار خوب
با من پس از برخی از زمان.

جایی در سراسر پاراگراف شما قادر
به من مؤمن اما تنها برای while.
من با این حال مشکل خود را با جهش در
منطق و یک خواهد را خوب به کمک پر همه کسانی شکاف.
اگر شما در واقع که می توانید انجام من
می قطعا بود مجذوب.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:55 ب.ظ
I think this is among the such a lot important information for me.

And i am happy reading your article. But should observation on few common issues, The site taste is wonderful, the articles
is in point of fact great : D. Good process, cheers
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 11:15 ب.ظ
Pretty! This was an extremely wonderful article.

Thanks for supplying these details.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب