تبلیغات
گردشگری - آشنایی با رقابت پذیری صنعت سفر و گردشگری
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : مهدیه قاسمی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گردشگری
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

شاخص رقابت پذیری مسافرت و جهانگردی با برجسته کردن عوامل کامیابی و موانع رقابت پذیری مسافرت و گردشگری در اقتصاد های پیرامون جهان می تواند ابزاری برای تشخیص استعدادهای هر اقتصاد و موانع سد راه توسعه ی این بخش باشد.

مجمع جهانی اقتصاد به طور فعال نزدیک به سه دهه است که مشغول مطالعه و بررسی موضوعات و مسائل مرتبط با تمامی این عوامل رقابتی بوده است. سال ها اهداف مجمع فراهم کردن ابزارهای مناسب برای به سنجه گذاری بوده است که کشورها را برای شناسایی موانع کلیدی رقابت پذیری توانا می سازد و جایگاهی به منظور گفتگو میان دولت ها، کسب و کارها و جوامع مدنی برای بحث در مورد بهترین خط مشی ها صنعت سفر و گردشگری در اقتصاد جهانی ارائه می دهد. هدف اصلی و اساسی گزارش رقابت پذیری صنعت سفر و گردشگری شناسایی عوامل تحریک آمیز رقابتی در سرتاسر جهان است. صنعت سفر و گردشگری هم اکنون یکی از بزرگترین فعالیت های اقتصادی جهان است. شورای جهانی گردشگری و سفر( WTTC) بین سال‌های 2001 تا 2004 شاخصی به نام« پایش رقابت‌پذیری» تهیه كرد كه چندین مفهوم اساسی برای توسعه‌ی صنعت گردشگری را مد نظر داشت. پس از آن مجمع جهانی اقتصاد( WEF) و چند عضو دیگر به همكاری فراخوانده شدند تا عمق و گستره‌ی داده‌ها بیشتر شود. این مجمع، اركان و شاخص‌های اصلی و فرعی كه باعث می‌‌شود گردشگران احتمالی، یک مقصد را انتخاب و آن را نسبت به سایر مقصدها ترجیح دهند معرفی كرده است. این مجموعه که از آنها به عنوان« شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری( TTCI)» نام برده می‌شود در حال حاضر مهم‌ترین شاخص و نمایه اقتصادی و عنصر اصلی برای توسعه بخش سفر و گردشگری است.

از مزیت های اندازه گیری شاخص های رقابت پذیری صنعت سفر و گردشگری این است که به تشخیص نقاط قوت و ضعف کشورها کمک می کند و با در اختیار گذاشتن اطلاعات به سرمایه گذاران به منظور سرمایه گذاری در صنعت مورد نظر و این شاخص ها به سرمایه گذاران داخلی و خارجی، آن ها را قادر می سازند مقاصد مورد نظر جهت سرمایه گذاری را شناسایی کنند. از دیگر فواید بررسی این شاخص ها این است که زنگ خطری است برای کشورهایی که در سنجش شاخص ها امتیاز و رتبه ی ضعیف و بدی را کسب کرده اند و اگر قصد دارند که این صنعت را در کشور خود به عنوان بخشی از اقتصاد خود توسعه دهند باید کاری کنند و در غیر این صورت سهم بسیار ناچیزی از درآمدهای این صنعت را به دست خواهند آورد. از آنجایی که این شاخص ها، به کشور ها می گوید که در کدام شاخص و متغیر ضعف دارند و نیاز به سیاستگذاری و سرمایه گذاری و توجه بیشتر دارند و در کدام شاخص و متغیر قوی هستند و برای اینکه این قوت به افول گراییده نشود باید برای آن تدابیری اندیشید.

ارکان رقابت پذیری:

رقابت پذیری هرکشور به سه زیرشاخص یا رکن اصلی طبقه بندی میشوند: زیرشاخص چارچوب تنظیمی سفر و گردشگری مربوط به قواعد سیاست گذاری، زیرشاخص محیط کسب و کار و زیرساخت ها و سرانجام زیر شاخص منابع فرهنگی، طبیعی و انسانی. اولین زیر شاخص در بر گیرنده عناصری است که به سیاست مربوط می شود. دومین زیر شاخص عناصری را در بر می گیرد که به محیط شغلی و زیر بنای هر اقتصاد بر میگردد و سومین زیر شاخص در برگیرنده عناصر انسانی، فرهنگی، طبیعی، هر کشور می باشد که جزئی از منابع موهبتی آن کشور هستند.

هر کدام از این سه زیر شاخص ها به ترتیب با تعدادی ستون های رقابتی ساخته می شوند که مجموعا این 14مورد را شامل می شود:

1)قواعد سیاست گذاری و مقررات

2)پایداری زیست محیطی

3)امنیت و ایمنی

4)سلامت و بهداشت

5)درجه اولویتی که به صنعت گردشگری که از سوی دولت داده شده است.

6)زیرساخت های مربوط به حمل و نقل هوایی

7)زیرساخت های مربوط به حمل و نقل هوایی

8)زیرساخت های مربوط به گردشگری

9)تبادل و تکنولوژی اطلاعات

10)قیمت

11)وجود منابع انسانی

12)میزان پذیرا بودن برای سفر و گردشگری در جامعه

13)منابع طبیعی

14)منابع فرهنگی

 همانگونه که در شکل دیده می‌شود به منظور تأکید بر نقش اقلیم به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار در سفر، ستون" تغییرات اقلیمی" به صورت نمادین آورده شده است. اگر چه به دلیل مشکلات محاسبه و محدودیت داده‌ها، این ستون در شاخص سال 2013 محاسبه نشده است ولی اضافه نمودن امتیاز آن در آینده همچنان مد نظر انجمن جهانی اقتصاد خواهد بود.

گزارش سالانه شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری

به طور کلی در شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری( TTCI) دو دسته عوامل عینی و ذهنی وجود دارد. مقادیر مربوط به متغیرهای ذهنی از طریق فرم‌های نظر سنجی و مقادیر مربوط به متغیرهای عینی از مراجع معتبر جهانی جمع‌آوری و با استفاده از روش‌های آماری شاخص رقابت‌پذیری محاسبه می‌گردد. نتایج این بررسی‌ها که با همکاری سازمان‌های جهانی، شرکت‌های بین‌المللی و متخصصین تدوین می‌گردد توسط مجمع جهانی اقتصاد در قالب "گزارش‌ سالانه شاخص‌های رقابت‌پذیری سفر و گردشگری" منتشر می‌شود.

پنجمین "گزارش‌ سالانه شاخص‌های رقابت‌پذیری سفر و گردشگری" که در سال 2013 با شعار "رفع موانع رشد اقتصاد و اشتغال" منتشر شد علاوه بر ارایه آمارهای مربوط به شاخص، بر رفع موانع اشتغال، نقش روادید در برانگیختگی توسعه بخش، تاثیرات حمل و نقل هوایی و توسعه پایدار به طور ویژه تاکید دارد.

منطقه خاور میانه و شمال آفریقا:

خاور میانه و شمال آفریقا که 16 کشور رادر بر میگیرد. امارات متحده عربی در رنکینگ منطقه ای رتبه اول را به خود اختصاص داده است در رنکینگ بین المللی رتبه 30 را به دست آورده است. در زیرشاخص محیط کسب و کار و زیرساخت رتبه 9 را به دست آورده است. علاوه این کشور با یکپارچگی قوی برای گردشگری و مسافرت شناخته می شود همچنین زیرساخت امارات به خصوص زیرساخت حمل و نقل هواییش که رتبه ی چهارم بین تمام کشورها را دارد از امتیاز خوبی برخوردار می باشد دیده می شود که دولت به بخش گردشگری شدیدا اولویت می دهد(رتبه هشتم)و کمپین های بازاریابی مقصد بسیار تاثیر گذاری عرضه می کند(رتبه اول) بخشی که در سالهای اخیر واضحا بهبود داشته است در قواعد و مقررات می باشد به طوری که برای پشتیبانی بهتر توسعه ی این بخش تنظیم شده اند.

بحرین رتبه ی دوم را در منطقه دارد و با یک پله صعود نسبت به گذشته در کل چهلم می باشد این کشور از زیرساخت حمل و نقل خوبی به خصوص در زیرساخت حمل و نقل زمینی ( بازدهم ) و زیرساخت گردشگری توسعه یافته ( بیست و ششم ) برخوردار می باشد بحرین در شاخص محیط کسب و کار و زیرساخت های سفر و گردشگری 20مین کشور از میان 139 کشور شده است.

ایران در منطقه خاورمیانه است که شامل 16 کشور بوده و رتبه کلی رقابت پذیری 15 در منطقه را به دست آورده است . امارات و بحرین رتبه اول و دوم منطقه را دارند. لیبی به علت ضعف در قوانین و مقررات و باقی عوامل و شاخص های تاثیر گذار رتبه آخر در منطقه و رتبه جهانی 124 را کسب نموده است .قطر، اسرائیل، تونس، عمان و عربستان سعودی در این گروه هستند.

جایگاه ایران از نظر شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری:

گزارش سال 2013 مجمع جهانی اقتصاد، رتبه ایران از نظر شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری را در سال 2012 از میان 140 کشور، 98 اعلام کرده که نشان دهنده صعود 16 پله‌ای نسبت به سال 2011 است.

براساس این گزارش نقاط قوت نسبی صنعت گردشگری ایران قیمت‌های رقابتی در بخش سفر و گردشگری( رتبه یک)، تعداد سایت‌های جهانی میراث فرهنگی( رتبه 9)، ارزان بودن قیمت سوخت( رتبه 2)، ارزان بودن مالیات بلیت و عوارض فرودگاهی( رتبه 2)، قدرت خرید( رتبه 6)، تعداد صندلی- کیلومتر پروازهای داخلی( رتبه 25)، صادرات صنایع خلاقانه( رتبه 32)، کیفیت محیط زیست طبیعی( رتبه 33)، امضاء معاهدات محیطی( رتبه 39)، هزینه‌های شروع کسب و کار جدید( رتبه 43)، کیفیت زیر ساخت‌های ریلی( رتبه 45)، منابع فرهنگی( رتبه 45) می‌باشند.

در مقابل کمبود معاهدات عدم الزام اخذ روادید( رتبه 140)، عدم تسهیل شیوع مالکیت خارجی( رتبه 140)، عدم وجود دستگاه‌های کارت‌خوان با قابلیت پذیرش کارت‌های اعتباری بینالمللی( رتبه 139)، عدم وجود نگاه اولویت محور به توسعه صنعت سفر و گردشگری( رتبه 135)، عدم سهولت در استخدام نیروهای خارجی( رتبه 134)،  ضعف زیرساخت‌های گردشگری( رتبه 133)، عدم داده‌های جامع در بخش( رتبه 133)، تعداد بالای تصادفات جاده‌ای( رتبه 132)، کمبود نیروی انسانی متخصص( رتبه131)، کیفیت نامناسب زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی( رتبه 129)، عدم وجود شبکه‌های فراگیر اینترنت پرسرعت موبایل( رتبه 128)، تعداد خطوط هوایی بین‌المللی( رتبه 124)، نارسایی رویّه‌ها و مقررات سیاسی( رتبه 124)، عدم وجود شرکت‌های بین المللی اجاره خودرو( رتبه 123)، وضعیت نامطلوب شفافیت قانونی( رتبه 123)، بازاریابی ناکارآمد برای جذب گردشگر( رتبه 120) و ناپایداری توسعه صنعت سفر و گردشگری( رتبه 115) به عنوان مهمترین نقاط ضعف صنعت گردشگری ایران می‌باشند.

همچنین بر اساس گزارش مذکور:

·       در سال 2012، کل میزان تولید ناخالص ملی بخش گردشگری در ایران به طور مستقیم معادل 11 میلیارد و 369 میلیون دلار برآورد می‌شود که معادل 2.4% کل تولید ناخالص ملی کشور است. این رقم با احتساب تولید ناخالص ملی غیر مستقیم حاصل از فعالیت‌های صنعت گردشگری، به رقمی بالغ بر 30 میلیارد و 342 میلیون دلار می‌رسد که معادل 6.3% کل تولید ناخالص ملی کشور است. برای دهه میلادی آینده، مجمع جهانی اقتصاد سالیانه 4% رشد را برای ارقام فوق پیش بینی می‌کند.

·       تعداد مشاغل بخش سفر و گردشگری 475.1 هزار نفر معادل 2.1% از کل مشاغل برآورد شده و پیش بینی می‌شود که  طی سال‌های 2013 تا 2022 رشد 2.3%  را داشته باشد

·       در خصوص زیرساخت‌های اماکن اقامتی، ایران با تنها 0.1 اتاق هتل به ازای هر 100 نفر جمعیت، در رتبه 110 دنیا قرار دارد.

·       کشورهای سوئیس، آلمان، اتریش، اسپانیا، انگلیس، آمریکا، فرانسه، کانادا، سوئد و سنگاپور بالاترین شاخص رقابت‌پذیری را داشته و رتبه‌های اول تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

·       پنج کشور برتر و 13 کشور از بیست کشور صدر نشین در منطقه اروپا قرار دارند.






نوع مطلب : مقاله های گردشگری، 
برچسب ها : رقابت پذیری، گردشگری، صنعت سفر، اقتصاد گردشگری، ایران،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 18 مرداد 1396 10:49 ق.ظ
Hello there! I could have sworn I've been to this site before but after browsing through
some of the articles I realized it's new to me.
Anyhow, I'm definitely pleased I came across it and I'll be book-marking it and checking back regularly!
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:05 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts on آشنایی. Regards
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب