تبلیغات
گردشگری - جهانی شدن و گردشگری از جنبه های الکترونیک ، سیاسی و فرهنگی
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : مهدیه قاسمی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
گردشگری
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

اینترنت، در ابعاد جهانی، انقلابی در جریان تولید اطلاعات و الگوهای خرید در صنعت گردشگری پدید آورده است که نه تنها فرصت ها بلکه تهدیدهایی را نیز برای واسطه های صنعت گردشگری به همراه داشته است (بوهالیس و یوجما، 2006). در نتیجه ی سرعت و پیوندگری، مرزهای بین کانال های مختلف تولید و توزیع محصولات گردشگری، کمرنگ تر شده است.

کانال های توزیع از سیستم های توزیع الکترونیکی دارای مالکیت و به صورت خطی با تاکید بر سیستم های پیش گرفت کامپیوتری و سیستم های توزیع جهانی به یک نوع سیستم توزیع الکترونیکی پویاتر که تحت کنترل وب سایت های عرضه کنندگان، کارگزارهای مسافرتی، واسطه های الکترونیکی، هستند تغییر یافته اند.

هنوز بسته های سفر انبوه نوع گردشگری مسلط بر بازار است و شرکت های گرداننده ی آن ها در بازار گردشگری، قدرت بسیاری دارند. به هر حال با تغییر دادن مثال و تمرکز بر یک مسافر در یک مسافرت مستقل، گسترش تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات می تواند برای عرضه کنندگان کوچک مقیاس گردشگری در کشورهای در حال توسعه، فرصتی را فراهم سازد که برای راه اندازی سایت های اینترنتی پویا جهت جذب بیشتر مسافران مستقل مهیا شوند. در واقع، این توسعه در تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، موقعیت منحصربه فرد تورگردانان را در زمینه ی محصولات بسته بندی شده به چالش کشیده است.

جنبه های سیاسی گردشگری و جهانی شدن


به ادامه مطلب مراجعه کنید.

ابعاد سیاسی جهانی شدن و گردشگری با جنبه های اقتصادی آن به هم پیوند خورده اند. شرکت های جهانی، همان گونه که قدرت اقتصادی جهان را در اختیار خود دارند، قدرت سیاسی جهانی را نیز در دست دارند.

یکی از انتقادهای سنتی از جهانی شدن این است که ملت ها از یک سو، درهای خود را به روی بازارهای جهانی باز می کنند و از سوی دیگر تمایل دارند بر بخش هایی تمرکز داشته باشند که به سود شرکت های چند ملیتی است.

 

پرکینز (2004) در کتاب خود، اعترافات یک مزدور اقتصادی، اشاره می کند که به کشورهای در حال توسعه وام هایی داده می شود تا به شرکت های بانک دار جهانی، که بیشتر به کشورهای توسعه یافته وابسته اند، بدهکار شوند و از این روی، در جریانات و موضوعات مختلف، ملزم به حمایت از سیاست های غرب شوند.

به نظر شولت (2000) جهانی شدن، پیدایش حکمرانی فراابرقدرت را آسان ساخته به نحوی که حتی با بروز تغییری در ویژگی های اصلی آن، نظام حاکم همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است. با رشد حکومت ها حرکت به سمت حکمرانی چندلایه ای شامل خرده ایالتی، ایالتی و کارگزارهای فراایالتی وجود دارد.

—بحث های اخیر درباره ی رویکرد اقتصاد سیاسی به گردشگری بر این عقیده تمرکز دارد که گردشگری به شیوه ای بسیار مشابه با الگوهای تاریخی استعمارگری و وابستگی سیاسی، تکوین پیدا کرده است. شرکت ها، موسسات و دولت های کلان شهری در کشورهای توسعه یافته در دوره ی استعمار جدید، روابط تجاری ویژه ای را با همتایان نخبه در کشورهای جهان سوم حفظ کرده اند. این گروه های کشورهای توسعه یافته از طریق ارتباط نزدیکشان با طبقات تجاری و سیاسی محلی، قادرند که طبق منافع خود، برخی تصمیمات اقتصاد سیاسی، قوانین کار و عملکردهای تجاری خاصی را ترویج دهند.

بریتون (1982) یک مدل جزیره ای را برای گردشگری در کشورهای جهان سوم ارائه می دهد که از یک هرم سه طبقه ای تشکیل شده است . بالاترین کشور های جهان غرب هستند ؛ جایی که دفتر مرکزی شرکت های اصلی گردشگری مانند حمل و نقل ، شرکت های تور گردان و هتل ها در آن قرار دارد و بر سطوح پایین تر هرم تسلط دارند . در بخش مرکزی مدل ، ادارات و شعبه های آن با منافع تجاری مربوط به شرکت های مادر قرار دارد که همتایان گردشگری محلی آن را اداره می کنند . در بخش پایینی مدل هرمی ، کسب و کارهای گردشگری کوچک مقیاس قرار دارد که در حاشیه قرار گرفته اند ، اما به سازمان های سطح بالاتر وابسته اند.

—کلوردون و کالیش (2000) عقیده دارند گردشگری، علاوه بر آن که ذبرای کشورهای در حال توسعه رونق اقتصادی به همراه دارد می تواند وابستگی اقتصادی و نابرابری اجتماعی را تقویت کند.

—لی (1988) چهار دلیل اصلی برای تصرف موفقیت آمیز کشورهای در حال توسعه را این گونه بر می شمارد:

—1- آن ها به ندرت بخش زیادی از اموال خود را در کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری می کنند و حتی از منابع خصوصی و دولتی مقصد، درخواست تامین مالی می کنند.

—2- بودجه ی زیرساخت های موردنیاز برای پشتیبانی تفرجگاه های جدید، مثل جاده ها و خطوط انتقال نیرو، نیز به طور محلی یا از طریق وام های خارجی تامین می شود.

—3- جریان قابل قبول گردشگران از طریق نبردهای بازاریابی جهانی شکل می گیرد.

—4- شرکت های فراملی منافع خود را از طریق مطالبه ی حق مدیریت، سرمایه گذاری مستقیم محدود، نمایندگی های انحصاری متعدد، اهدای مجوز و قراردادهای خدماتی تقسیم می کنند. قدرت آن ها به توانایی شان در فسخ قراردادها و قرار دادن کشورهای در حال توسعه در موقعیتی بسیار آسیب پذیر، بستگی دارد.

—رویکرد اقتصادی سیاسی بین الملل می گوید کار روابط بین المللی متعارف ضعیف و نارساست، زیرا منحصراً بر روابط بین دولت ها تمرکز دارد (پرستون، 1966).

—پرستون (1966) به طور خلاصه ابراز می کند: در کل، رویکرد IPE الگویی از یک سیستم جهانی متشکل از چندین ساختار قدرت را ارائه می دهد که در آن نمایندگان مختلف، به ویژه دولت ها، حرکت می کنند و تبادلات ویژه ی این نمایندگان و ساختارهای جهانی، الگوی آشنایی از جوامع موجود را می سازد.

جنبه های فرهنگی گردشگری و جهانی شدن

—کلیشه جهانی شدن فرهنگ، سبک زندگی و نحوه ی مصرف غربی را به سرتاسر جهان گسترده و موجب هم گرایی فرهنگی، به صورتی که نظام سرمایه داری تعریف کرده، شده است (آلن، 1995). از این فرایند با عنوان امپریالیسم فرهنگی نیز یاد شده است که می تواند منجر به همگونی شود.

—دامیکو (2005)، یکی از نویسندگان سفر و گردشگری، به مفهوم « مرز کوکاکولا» اشاره می کند. این در واقع مرزی است که باید از آن برای یافتن جوامعی که هنوز تحت تاثیر نیروهای خارجی قرار نگرفته اند، گذر کرد.

ارتباط میان فرهنگی

—از نظر پیترسن (1969) فرهنگ، چهار نماد را در بر می گیرد: 1- ارزش ها (بیانات منتخی که رفتار یا هدف ها را رتبه بندی می کنند). 2- هنجارها(مشخصات ارزش های مربوط به رفتار تعاملی). 3- اعتقادها (بیانیه های هستی گرایانه درباره ی چگونگی عملکرد جهان که بیشتر در خدمت توجیه ارزش ها و هنجارها است). 4- نمادهای پرمعنا (هر یک و تمامی جنبه های فرهنگ مادی).

—گردشگری و فرایندهای جهانی شدن تا چه اندازه می تواند هر یک از این چهار « نماد » فرهنگ را تغییر دهد؟

—گردهمایی فرهنگی

—الف. همانند سازی: هنگامی که یک فرهنگ، بی بهره شده، جای خود را به فرهنگ دیگری می دهد.

—ب. فرهنگ پذیری: هنگامی که فرهنگ ها به هم نزدیک شده، ویژگی هایی را به اشتراک می گذراند.

—ج. وانهادگی فرهنگی: هنگامی که جامعه میزبان، در تعامل با گردشگران، موقتاً رفتار خود را سازگار می کند.

—ناسازگاری نتیجه ی برخورد ارزش های فرهنگی، دینی و خانوادگی هنگام دگروارگی ساختار نیروی کار است. در زمینه ی گردشگری، مطالب بسیاری درباره ی اثر نمایشی مربوط به به گردشگری بین المللی نوشته شده است. گردشگران، از طریق عملکرد و پوشش خود، رفتارهای خاصی را الگوسازی می کنند که ساکنان مقصد از آن تقلید می کنند.

—شرایط اشتغال در کشورهای در حال توسعه، نگرانی هایی را برانگیخته است. یک سازمان مردم نهاد انگلیسی به نام « شرکت گردشگری » علیه شرایط اشتغال در هتل های کشورهای در حال توسعه مبارزه ای را به راه انداخته است، زیرا بسیاری از کارکنان، بدون قرارداد در این هتل ها مشغول به کارند و به علت دستمزد کم، گرفتار فقر شده اند، در برخی از کشورهای در حال توسعه، گردشگری جنسی بخشی از محصول گردشگری است که در رسانه های جهانی به آن اهمیت می دهند و ساکنان مقصد را ابزار جنسی برای غیر محلی ها معرفی می کنند (ممسن، 2004).

—همان گونه که جهانی شدن، سفر و تعامل میان میزبان و مهمان را تسهیل کرده، نگرانی هایی را نیز در مورد گسترش سریع بیماری های مسری برانگیخته است.

—تعامل میان افراد با فرهنگ های مختلف می تواند نتیجه ی مثبتی نیز در پی داشته باشد که به واسطه ی آن بین گروه ها آگاهی و فهم پدید می آید. اندیشه های جدید درباره ی موضوعاتی چون توانمندسازی، حقوق بشر و صلح می توانند به اشتراک گذاشته شده، منجر به ایجاد مفاهیم گسترده تری از توسعه شوند.

—مقصدها خود را از طریق عوامل مختلف فرهنگی، همچون تفریحات، غذا، نوشیدنی، کار، پوشاک، معماری، صنایع دستی، رسانه، تاریخ، زبان، دین، تحصیلات، سنت، شوخ طبعی، هنر، موسیقی، رقص، مهمان پذیری و دیگر ویژگی های شیوه ی زندگی هر ملت معرفی می کنند (رسینجر و تورنر، 2003(.

—برخی از گردشگران هنگام سفر در جستجوی فرهنگ محلی هستند، اما برخی دیگر از آن پرهیز کرده، ترجیح می دهند در داخل حصار هتل هایشان باقی بمانند. برای افرادی که می خواهند در داخل محوطه ی تفرجگاه بمانند ممکن است جزیره ی فرهنگی گردشگری ساخته شود و بدین ترتیب ارتباط بسیار کمی با جامعه ی میزبان برقرار خواهد شد.

فرهنگ کسب وکار

 

—استانداردسازی در زنجیره های چند ملیتی

—1- دلایل مربوط به بازدهی و کارآیی

—2- به منظور اطمینان خاطر گردشگران از این که در تمام هتل های یک زنجیره می توانند سطح خدمات مشابهی را انتظار داشته باشند.

نتیجه گیری

—جهانی شدن، فرایندی بسیار پیچیده و چندوجهی است. با این حال، اظهارات قالبی مربوط به جهانی شدن، اغلب ساده انگاری این فرایند بسیار پویاست. جهانی شدن فرایندی منصفانه نیست و در آن برنده و بازنده وجود دارد. مک میشل (2004) درباره ی جهانی شدن می گوید: « تصور جهانی شدن همچون سرنوشت و فرایندی اجتناب ناپذیر، وسوسه برانگیز است و این زمانی است که متوجه شویم تنها یک پنجم جمعیت جهان از آن سود می برند».

 





نوع مطلب : مقاله های گردشگری، 
برچسب ها : جهانی شدن، گردشگری، توریسم، تعامل فرهنگی، سیاست، تجارت الکترونیکک،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 18 مرداد 1396 07:28 ق.ظ
Hi there are using Wordpress for your site platform?

I'm new to the blog world but I'm trying
to get started and set up my own. Do you need any html coding knowledge
to make your own blog? Any help would be really appreciated!
یکشنبه 15 مرداد 1396 08:24 ق.ظ
Useful info. Fortunate me I found your website by accident, and I am shocked why this coincidence
did not came about in advance! I bookmarked it.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب